Τετάρτη 16 Μαρτίου 2011

Απάντηση Κ. Πατέστου σε κείμενο για Νέες Αρχιτεκτονικές Σχολές

Αγαπητοί φίλες και φίλοι,

σας το είπα και άλλες φορές: δεν πρέπει να κάνουμε το ολέθριο λάθος να εμπλακούμε σε έναν "πόλεμο μεταξύ φτωχών"!
Οφείλουμε όλοι μαζί να διεκδικήσουμε την ανάπτυξη του Τμήματος (τουλάχιστον 21 μέλη ΔΕΠ), την απογαλάκτισή του απο την Πολυτεχνική και τη Σύγκλητο γενικότερα, την προκήρυξη θέσεων Μεταδιδακτορικών ερευνητών (ή ότι θα αντικαταστήσει τους λεγόμενους "407"), κοκ.
Αν είχε στο παρελθόν υιοθετηθεί η "λογική" που φαίνεται να υποστηρίζετε (να μη δημιουργηθούν άλλα τμήματα) και το δικό μας Τμήμα ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΧΕ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ. Ευτυχώς όμως οι υστερικές αντιδράσεις τής Αρχιτεκτονικής τού ΕΜΠ πέσαν στο κενό και εν τέλει δημιουργήθηκαν τα 4 νέα τμήματα.
Το πρόβλημα είναι ότι από οικονομικής απόψεως, η Ελλάδα μάλλον δεν αντέχει 24 πανεπιστήμια και όλα τα Τμήματα που ήδη λειτουργούν. Υπάρχουν λύσεις, αρκεί να υπερβούμε τις γνωστές αγκυλώσεις περί δωρεάν παιδείας (τα φροντιστήρια να'ν καλά!...) και άλλες ιστορίες για θηρία...
Θεωρώ όμως απαράδεκτο -στο όνομα, μάλιστα, της προόδου και ίσως και της αριστεροσύνης- να αποκλείεται σε άλλους συνομήλικούς σας το δικαίωμα στη γνώση. Λυπάμαι που σας το λέω, αλλά μια τέτοια στάση -που στηρίζεται σε έναν βαθύ και αντιδραστικό μικροαστισμό (από τη στιγμή που ΕΓΩ έχω λύσει το πρόβλημά μου, οι ΑΛΛΟΙ ας κόψουν το κεφάλι τους)- δεν θα έπρεπε να χαρακτηρίζει νέους και ανοικτόμυαλους ανθρώπους.
Όπως γνωρίζετε, είμαι στη διάθεσή σας να τα συζητήσουμε όλα αυτά με ηρεμία και νηφαλιότητα.

Φιλικά, Κωνσταντίνος Πατέστος

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Στο όνομα της ψυχικής ηρεμίας των αναγνωστών όμως, θα έπρεπε να ασκηθεί λογοκρισία στο κείμενο αυτό. Ημιμάθεια... Επικίνδυνο πράμα...

Ανώνυμος είπε...

"Υπάρχουν λύσεις, αρκεί να υπερβούμε τις γνωστές αγκυλώσεις περί δωρεάν παιδείας (τα φροντιστήρια να'ν καλά!...) και άλλες ιστορίες για θηρία..."
Δηλαδή τι; Να καταργηθεί το αγαθό της δωρεάν παιδείας και να πληρώνουμε για σχολεία και πανεπιστήμια; Να πηγαίνουμε πίσω αντί για εμπρός; Και αυτό σα λύση για να μην αποκλείσουμε άλλους συνομήλικούς μας; Δηλαδή να αποκλείσουμε επίδοξους φοιτητές, οι οποίοι ήταν πολύ καλοί μαθητές και άξιοι να φοιτήσουν σε αρχιτεκτονική σχολή (όπως κρίνονται από τις επιδόσεις τους στις πανελλήνιες εξετάσεις μαθημάτων και σχεδίου) αλλά δεν έχουν χρήματα για δίδακτρα, για να μην αποκλείσουμε άλλους λιγότερο άξιους (πάλι όπως κρίνονται από τις επιδόσεις τους στις πανελλήνιες εξετάσεις μαθημάτων και σχεδίου); Όλες οι οικογένειες βιώνουν πολύ δύσκολες καταστάσεις αυτήν την περίοδο (με απώλειες εσόδων, εργασιών, ανασφάλεια). Είναι λύση η περαιτέρω επιβάρυνση τους;

Ανώνυμος είπε...

Μου κανει εντυπωση που ο κ. Πατεστος, αν και γνωριζει απο πρωτο χερι τη προβληματικη λειτουργια της σχολης μας, αδυνατει να πειστει για τα προβληματα που θα προκυψουν απο την ιδρυση νεων σχολων.
Η υποχρηματοδοτηση του δημοσιου πανεπιστημιου και η προχειροτητα στην οργανωση του προκαλουν καθημερινα προβληματα που δεν τα βιωνουμε μονο ΕΜΕΙΣ αλλα και οι ΑΛΛΟΙ οπως ανεπαρκη κτιριακη υποδομη και ελλειψη προσωπικου. Γνωριζουμε επισης οτι και η ιδρυση της δικης μας σχολης δεν εγινε μονο στο ονομα της και της αλλα και στα πλαισια μιας εμπορευματοποιησης της παιδειας στο ονομα της . Ετσι λοιπον θεωρώ απαράδεκτο μελος της εκπαιδευτικης κοινοτητας να μην παιρνει ξεκαθαρη θεση στο ζητημα και να υποκυπτει ο ιδιος σε μικροαστισμους και λαικισμους οι οποιοι αναπαραγουν το συστημα που ηδη υπαρχει.

Ανώνυμος είπε...

Γνωριζουμε επισης οτι και η ιδρυση της δικης μας σχολης δεν εγινε μονο στο ονομα της μορφωσης και της παιδειας αλλα και στα πλαισια μιας εμπορευματοποιησης της παιδειας στο ονομα της οικονομικης περιφερειακης αναπτυξης.

Ανώνυμος είπε...

Προσωπικά αντιλαμβάνομαι τη λογική με την οποία παρουσιάζει τις θέσεις του ο κύριος Πατέστος. Συμφωνώ και εν μέρει με αυτές.

Όμως η ίδρυση νέων τμημάτων θα επιφέρει τον επιπλέον κατακερματισμό των κονδυλίων που δίνονται αυτη τη στιγμή για τις σχολές, κάτι που θα κάνει τη λειτουργία των σχολών όλων (ακόμα και των νεοϊδρυθεισών) ακόμα πιο δύσκολη. Ίσως να ήταν πιο θεμιτή η αύξηση του αριθμού εισακτέων σε σχολές που έχουν τη δυνατότητα (ΑΠΘ, ΕΜΠ), παρά η ίδρυση καινούριων.

Ανώνυμος είπε...

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΟΥΛΙΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ Αρχιτεκτονικη Εκπαιδευση στην Ελλαδα, Παρόν και Μελλον.

http://ilesxi.wordpress.com

...Καθοριστικό στοιχείο της πολεμικής του είναι η δομική πλέον σχέση της αρχιτεκτονικής και των δυνάμεων του μάρκετινγκ...

...Οι αλλαγές αυτές δεν ήταν δυνατό να μην επηρεάσουν την αρχιτεκτονική εκπαίδευση. Στην Ελλάδα η πρώτη αντίδραση ήταν το άνοιγμα νέων τμημάτων αρχιτεκτονικής, συγκεκριμένα τέσσερα καινούργια τμήματα μετά το 1998, η αύξηση των εισακτέων στα υπάρχοντα τμήματα και η ενσωμάτωση των νέων τεχνικών απεικόνισης στα προγράμματα σπουδών όλων των σχολών. Αυτό το φαινόμενο εμφανίζεται και σε άλλες Ευρωπαϊκές Χώρες, όπως η Βρετανία (Woodman : 2009) και ταυτίζεται με την περίοδο της λεγόμενης «Αστικής Αναγέννησης» (Urban Renaissance). Σε αυτή τη περίοδο όμως της οικονομικής ευημερίας και ανάπτυξης η Αρχιτεκτονική διδασκαλία και έρευνα απέτυχε να πράξει αυτό που ο Fredric Jameson ονομάζει «γνωσιολογική χαρτογράφηση», δηλαδή να βρει τους τρόπους («έχοντας» ήδη τα μέσα) να ερμηνεύσει διαφορετικά την αστική πραγματικότητα αλλά και την ίδια τη πορεία της Αρχιτεκτονικής. Οι προτεραιότητες και τα πρότυπα ήταν τότε διαφορετικά και η «χρυσή» περίοδος της υπεροικοδόμησης και της κερδοφορίας της περιόδου μετά το 90’, οδήγησε τα πανεπιστημιακά ιδρύματα να χρησιμοποιήσουν τα νέα μέσα με τρόπο αποσπασματικό και ευέλικτο ποιο κοντά σε αυτό που απαιτούσε η αναδυόμενη τότε αγορά. Κινητικότητα, εξειδίκευση και ο κατακερματισμός της γνώσης αλλάζει τη ποιότητα και τους στόχους της αρχιτεκτονικής εκπαίδευσης...

a