Κυριακή 12 Απριλίου 2015

Με τομάρια λύκων και αλεπούδων στα κανάλια της Βενετίας

Αφίσες και αποκόμματα από την εικαστική εγκατάσταση

Το ελληνικό περίπτερο στην Μπιενάλε της Βενετίας με τους αρχαιοελληνικούς κίονες και τις βυζαντινές καμάρες θα πάρει φέτος την πιο πρωτόγονη, ωμή και προκλητική μορφή στην ιστορία του. Η Μαρία Παπαδημητρίου θα εγκαταστήσει εκεί από τις 9 Μαΐου τα «Αγριμικά. Why look at animals?», ένα ολόκληρο μαγαζί επεξεργασίας δερμάτων άγριων ζώων. Το κουβαλάει αυτούσιο από τον Βόλο μαζί με τη δική του ιστορία και τα αντικείμενά του, για να γίνει μια συμβολική μικρογραφία της μεταπολεμικής Ελλάδας.
Τομάρια από αλεπούδες, λύκους, αγριογούρουνα, κουνάβια και άλλα θηράματα, ταριχευμένα ζώα, εργαλεία επεξεργασίας δερμάτων στήνονται στους τοίχους μαζί με αποκόμματα εφημερίδων, φωτογραφίες, ημερολόγια, σημειώσεις, που έχουν σχέση με τα άγρια ζώα, αλλά και με την οικονομία, την πολιτική, τη φιλοσοφία, την Ιστορία. Υποβλητικοί φωτισμοί, ήχοι, μυρωδιές σπέρνουν εντάσεις στην ατμόσφαιρα.
Αρχαία ριζωμένα αρχέτυπα και στερεότυπα και ζητήματα όπως η διαφορετικότητα, οι διακρίσεις, ο αποκλεισμός, η περιθωριοποίηση, η βαναυσότητα, ο φόβος η ελευθερία έρχονται στο προσκήνιο με αυτή την πολυδιάστατη εγκατάσταση, με την οποία ήδη ασχολούνται σημαντικά έντυπα τέχνης. Καθώς η χώρα μας βρίσκεται στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος, με μια συνεχιζόμενη οικονομική και ανθρωπιστική κρίση, το «μαγαζί» σε πολλούς φαντάζει σαν μια αλληγορία της σύγχρονης Ελλάδας.
Ωστόσο, δεν είναι αυτός ο στόχος της γνωστής εικαστικού, καθηγήτριας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Ούτε να προκαλέσει σοκ, γιατί πιστεύει ότι ο καλλιτέχνης δεν είναι ακτιβιστής.
Να δημιουργήσει έντονα συναισθήματα επιδιώκει και να κεντρίσει τη σκέψη.
«Αν μπορείς μέσα από αυτό που κάνεις να αλλάξεις τη ζωή έστω ενός ανθρώπου, είναι πολύ σημαντικό», μας λέει, καθώς «τρέχει» για να τακτοποιήσει με τους συνεργάτες της όλες τις λεπτομέρειες: από τις κατασκευές και τον κατάλογο της έκθεσης μέχρι το κέτερινγκ που θα περιλαμβάνει εδέσματα της ελληνικής γης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

a