Παρασκευή 16 Μαρτίου 2012

Διάλεξη Μανόλη Κορρε - Ηρώδειο

Διάλεξη του καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Μανόλη Κορρέ  με θέμα  «Στεγασμένοι χώροι μουσικής της αρχαιότητας: το Ηρώδειο»

Τα αρχαία θέατρα αποτελούν κορυφαίο δείγμα της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής. Στόχος τού μη κερδοσκοπικού σωματείου «Διάζωμα» είναι η ανάδειξη, η προστασία και η ένταξή τους στην καθημερινότητά μας.

Σε συνεργασία με το σωματείο ΔΙΑΖΩΜΑ 


Mέγαρο μουσικής Αθηνών, Βασιλίσσης Σοφίας
Τρίτη 20 Μαρτίου, Ώρα έναρξης: 19:00
Είσοδος ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας, Η διανομή των δελτίων αρχίζει στις 17:30.

    Λάτρης της σύγχρονης και κλασικής αρχιτεκτονικής, το Megaron Plus καλεί το κοινό του να παρακολουθήσει τη διάλεξη ενός διαπρεπή Έλληνα καθηγητή αρχιτεκτονικής.Η ιδιαίτερη αυτή συνάντηση με πρωταγωνιστή τον Καθηγητή Αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Μανόλη Κορρέ θα πραγματοποιηθεί στις 20 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής. Ο αρχιτέκτονας θα δώσει διάλεξη με τίτλο «Στεγασμένοι χώροι μουσικής της Αρχαιότητας: το Ηρώδειο». Η διάλεξη πραγματοποιείται σε συνεργασία με το μη κερδοσκοπικό Σωματείο Διάζωμα, του οποίου στόχος είναι η ανάδειξη, η προστασία και η ένταξη των αρχαίων θεάτρων στην καθημερινότητά μας.
   Το  ωδείον, ως διακεκριμένο κτηριακό είδος πρωτοεμφανίζεται τον 5ο αι. π.Χ. στην Αθήνα. Είναι ένα τετράγωνο πολύστυλο κατασκεύασμα τεσσάρων σχεδόν στρεμμάτων με πυραμιδοειδή στέγη. Αργότερα εξελίσσονται ωδεία μικρότερου μεγέθους, ορθογώνια, αλλά με καμπύλη τοποθέτηση των καθισμάτων σε επάλληλες σειρές. Ταυτόχρονα, για καλύτερη ορατότητα, καταβάλλεται προσπάθεια ελαττώσεως του αριθμού των στύλων. Τούτο επιτυγχάνεται ήδη τον 1ο αι. π.Χ. με πολύ γνωστές περιπτώσεις το Ωδείον της Πομπηίας και εκείνο του Αγρίππα στην Αγορά των Αθηνών. Ακολούθως τα ωδεία σχεδιάζονται ως μικρά θέατρα, με χαρακτηριστική ημικυκλική μορφή, αλλά υψηλότερους τοίχους για τη δημιουργία περιμετρικής ζώνης μεγάλων φωτιστικών ανοιγμάτων.
Το Ηρώδειον αποτελεί ακραία περίπτωση: Επέβαλλε την απαλλοτρίωση κάθε ιδιοκτησίας επί τεσσάρων οικοδομικών τετραγώνων, ενώ έως τώρα πολλοί επιστήμονες αμφισβητούν την ύπαρξη αρχαίας τεχνολογίας κατάλληλης για την πλήρη κάλυψη τέτοιου τεράστιου χώρου με βαριά ξύλινη στέγη, χωρίς ενδιάμεσα στηρίγματα.
Ο Μανόλης Κορρές γεννήθηκε στην Αθήνα το 1948. Είναι Δρ. Μηχανικός του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με Ph.D. honoris causa από το Πανεπιστήμιο του Βερολίνου. Συμμετείχε στα Έργα της Ακροπόλεως (1975, 1983-1999), στην Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (2000-2005), στα έργα του Διονυσιακού Θεάτρου (1981-1982), στη μελέτη και αποκατάσταση δύο αρχαίων ναών στη Νάξο (Πανεπιστήμιον Αθηνών- TU Munchen, 1976 κ.ε), του Κάστρου του Πυθίου (στον Έβρο, 1974 κ.ε.) του ναού του Απόλλωνος στη Μητρόπολη στο νομό Καρδίτσας (1999 κ.ε.). Έχει μελετήσει: ρωμαϊκά μνημεία στη Θεσσαλονίκη, βυζαντινά και νεώτερα μνημεία στη Μάνη, το ναό της Παναγίας Γοργοεπηκόου, αρχαία και χριστιανικά μνημεία της Αμοργού, τη Στοά του Ευμένους, το Μνημείο του Φιλοπάππου, τις κοιλαδογέφυρες του ρωμαϊκού υδραγωγείου και το ναό του Ολυμπίου Διός στην Αθήνα, αρχαία και χριστιανικά μνημεία στην Αμοργό, ιωνικά κιονόκρανα γενικώς (στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Μονάχου, 1976-1977), τα μεγάλα ναόσχημα ταφικά μνημεία της Ετρουσκικής Νεκροπόλεως της Norchia (με τον M. Kreeb, 1990),το Μαυσωλείο του Θευδέριχου στη Ραβέννα, διάφορες μηχανικές κατασκευές κ.α.

    Έχει λάβει υποτροφίες (Υπ. Παιδείας, DAAD, DAI, Princeton University, Fulbright, Alexander von Hambolt) και τιμητικές διακρίσεις (Χάλκινο Μετάλλιο Ακαδημίας Αθηνών, Αργυρούν Μετάλλιο Academie d’ Architecture, Paris, Ταξιάρχης Τάγματος του Φοίνικος), είναι μέλος επιστημονικών εταιριών, έχει διδάξει σε πανεπιστήμια του εξωτερικού (μεταξύ άλλων το Pensylvania University και το Berkeley University), έχει συγγράψει 10 βιβλία και 100 επιστημονικά άρθρα και έχει επίσης δώσει διαλέξεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Σχέδιά του έχουν εκτεθεί σε 9 ατομικές και 7 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

   Στην εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στις 20 Μαρτίου, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες καθηγητές αρχιτεκτονικής ανεβαίνει στη σκηνή του Megaron Plus για να παρουσιάσει ζητήματα της ιστορίας, της λειτουργίας και της κατασκευής των ωδείων της Αρχαιότητας. Το κοινό θα έχει την μοναδική ευκαιρία να τον ακούσει αλλά και να θέσει τις δικές του ερωτήσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

a