Τετάρτη 28 Αυγούστου 2013

Σε τελική φάση η «Αυλή των Θαυμάτων»

Σε συνέχεια της ανάρτησης που είχαμε δημοσιεύσει παλιότερα, αναδημοσιεύουμε το άρθρο της εφημερίδας Καθημερινή, με τα νέα σχετικά με το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης και την Αυλή των Θαυμάτων.

"Την αρχαία Αθήνα την ξέρουμε. Τη σύγχρονη Αθήνα τη ζούμε. Τη νεοκλασική Αθήνα των αρχών του περασμένου αιώνα μπορούμε να τη φανταστούμε μέσα από τη διασωθείσα νησίδα της Πλάκας και τα σκόρπια οικοδομικά σπαράγματα που επιβίωσαν της μεταπολεμικής ανοικοδόμησης. Αλλά την προεπαναστατική Αθήνα; Τη μεταβατική Αθήνα από την οθωμανική κυριαρχία στην άγουρη πρωτεύουσα των 10.000 ψυχών;

Αυτή περίπου δεν υπάρχει. Ελάχιστα τα ίχνη. Ανάμεσά τους, η μοναδική περίπτωση του οικοδομικού τετραγώνου που περικλείεται από τις οδούς Αρεως, Αδριανού, Βρυσακίου και Κλάδου σε απόσταση δύο λεπτών με τα πόδια από την πλατεία Μοναστηρακίου. Δεκαέξι κτίσματα με ιστορία αιώνων συγκροτούν έναν μοναδικό, συναρπαστικό πυρήνα της Αθήνας των αρχών του 19ου αιώνα, καθώς δεν μιλάμε για μεμονωμένα, ασύνδετα μεταξύ τους κτίρια, αλλά για μια χαρακτηριστική γειτονιά εκείνης της εποχής από την οποία δυστυχώς κληρονομήσαμε ελάχιστα και εντελώς αποσπασματικά στοιχεία. Αυτή η γειτονιά θα ενταχθεί από το 2015 στη ζωή της σύγχρονης πόλης ως έδρα του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης. Η πρώτη φάση των έργων που αφορούσε τον καθαρισμό του χώρου και των ερειπίων ολοκληρώθηκε, ενώ ο εργολάβος της δεύτερης με αντικείμενο την αποκατάσταση των κτιρίων είναι έτοιμος να πιάσει δουλειά. Οι εργασίες θα διαρκέσουν δύο χρόνια.
Η πρόθεση τόσο των αρμόδιων αρχαιολόγων του υπουργείου Πολιτισμού όσο και των μελετητών (πρόκειται για τον Γιάννη Βεντουράκη και τον Παναγιώτη Ταβανιώτη του γνωστού αρχιτεκτονικού γραφείου «Betaplan») ήταν να μη «μουσειοποιηθεί» αυτό το τόσο σπάνιο κομμάτι αθηναϊκής ιστορίας. Αντίθετα, ο χώρος με την αυθεντική πλακόστρωση και τη χαρακτηριστική μουριά στο κέντρο της θα παραμένει ανοιχτός και εκτός του συμβατικού ωραρίου του μουσείο. Οι επισκέπτες θα μπορούν ελεύθερα να ξεκουράζονται στις μεταλλικές καρέκλες που θα υπάρχουν στη διάθεσή τους ακόμα κι αν δεν θέλουν να δουν το μουσείο.

Επίκεντρο της λεγόμενης «Αυλής των Θαυμάτων» ήταν η οικία Χωματιανού-Λογοθέτη, μιας από τις σημαντικότερες αθηναϊκές οικογένειες την περίοδο της Τουρκοκρατίας με ρίζες στο Βυζάντιο. Εκτός από την πύλη που οδηγούσε στην κεντρική λιθόστρωτη αυλή, διασώζονται ακόμα μια τοξωτή εσοχή με τη βρύση δίπλα της, μια λίθινη σκάλα, ένα καμαροσκεπές κατώι προσαρμοσμένο σε νεότερη οικία και το πηγάδι της κεντρικής αυλής. Ο Αγιος Ελισαίος ήταν η εκκλησία της οικογένειας. Εδώ έψαλλαν ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης και ο εξάδελφός του Αλέξανδρος Μωραϊτίδης. Στην πραγματικότητα επιβιώνουν ολόκληρα ή στοιχεία οικιστικών χώρων (σπίτια, αρχοντικά), χώροι λατρείας και κοινωνικών εκδηλώσεων (εκκλησίες, πλατείες) και χώροι οικονομικής και εμπορικής δραστηριότητας (μαγαζιά, παλαιοπωλεία).

Το σύνολο, σε δύο επίπεδα, είναι συναρπαστικό. Στη μελέτη δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη διατήρηση του κελύφους και του περιγράμματος των κτισμάτων, και με την αποκατάσταση του συγκροτήματος προβάλλεται η ιδιαιτερότητα της ρυμοτομίας του τετραγώνου που συνδέεται με την έννοια της «γειτονιάς» της παλιάς Αθήνας. Στις νεότερες κατασκευές συγκαταλέγεται η οικία Δραγούμη στην οδό Κλάδου 8 που οικοδομήθηκε το 1835, για λογαριασμό του Νικολάου Μ. Δραγούμη (1809-1879). Το έργο έχει ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αττική 20072013» (ΕΣΠΑ) με συνολικό προϋπολογισμό 12.060.647 ευρώ.

Κυριακή 25 Αυγούστου 2013

1ο Συνέδριο Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής

























Η ιστοριογραφία της αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα  μεταξύ 20ου και 21ου αιώνα

Το Συνέδριο επιδιώκει να αποτελέσει πεδίο ανάδειξης της έρευνας των Ελλήνων ιστορικών, θεωρητικών και κριτικών αρχιτεκτονικής, έτσι ώστε να μορφοποιηθεί, στην παρούσα συγκυρία, μια επίκαιρη και αντιπροσωπευτική εικόνα της εντόπιας επιστημονικής παραγωγής στο πεδίο της αρχιτεκτονικής ιστοριογραφίας. Κύρια περίοδος μελέτης και χώρος αναφοράς είναι ο ελληνικός 20ος αιώνας και οι αρχές του 21ου.

Στο Συνέδριο καλούνται να συμμετάσχουν τα μέλη του διδακτικού προσωπικού σχολών της Ελλάδας αλλά και του εξωτερικού, μέλη δημόσιων ή άλλων φορέων, ερευνητές που συνεργάζονται και αναπτύσσουν διδακτική δραστηριότητα σε πανεπιστημιακό επίπεδο, αλλά και ανεξάρτητοι μελετητές με έργο που εντάσσεται στη θεματική του Συνεδρίου. Ενθαρρύνεται η συμμετοχή νέων μελετητών, οι οποίοι οικοδομούν την προσωπική τους ερευνητική ταυτότητα γύρω από την περισσότερο ή λιγότερο πρόσφατη εκπόνηση της διδακτορικής τους διατριβής.

Στο συνέδριο θα γίνουν δεκτές εισηγήσεις που είναι αποτέλεσμα πρωτότυπης ερευνητικής εργασίας. Η επιλογή των εισηγήσεων θα γίνει από τα μέλη της επιστημονικής επιτροπής.
Προθεσμίες:  Αποστολή περίληψης30 Σεπτεμβρίου 2013, κείμενο 150-200 λέξεων.


Η περίληψη πρέπει επίσης να περιέχει ονοματεπώνυμο του/των συγγραφέα/ων, εργασιακή ιδιότητα, διεύθυνση e-mail και τηλέφωνο, τίτλο της εισήγησης και αναφορά σε μία από τις έξι ενότητες στην οποία αναφέρεται, καθώς και σύντομο βιογραφικό σημείωμα του/των συγγραφέα/ων που να μην υπερβαίνει τις 80 λέξεις.

Η συμμετοχή στο Συνέδριο και η παρακολούθηση των εργασιών του είναι δωρεάν.


ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, 
Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης,  
Αθήνα, 22-24 Μαΐου 2014
Αίθουσα Τζόρτζιο ντε Κίρικο, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Πειραιώς 256
Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο του GreekArchitechts και στο site του συνεδρίου

Πέμπτη 4 Ιουλίου 2013

Ανακοίνωση για τις Ορκομωσίες


Εκ της Γραμματείας του Τμήματός μας:

Ειδοποιούνται οι φοιτητές/τριες που θέλουν να λάβουν μέρος στην ορκωμοσία  θα πρέπει να καταθέσουν:

·        Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση
·        Υπηρεσιακό Σημείωμα  (Υπογραφές από Τεχνική Υπηρεσία, Βιβλιοθήκη, Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας, Φοιτητική Μέριμνα, Γραφείο Διασύνδεσης, Διπλωματική Εργασία).
·        Πάσο
·        Βιβλιάριο Υγείας (εφόσον έχουν)

στη Γραμματεία του Τμήματος μέχρι τις 12 Ιουλίου 2013.

Από τη Γραμματεία χορηγούνται για την ορκωμοσία των φοιτητών
  1. Δύο (2) αντίγραφα διπλώματος
  2. Δύο (2) αναλυτικές βαθμολογίες
  3. Ένα (1) πιστοποιητικό γνώσης πληροφορικής και χειρισμού Η/Υ
  4. Ένα (1) πιστοποιητικό για τη στρατολογία (για τους άντρες)
Για τη μεμβράνη του διπλώματος απαιτείται ένα παράβολο 5 ευρώ.

Οι φοιτητές/τριες θα πρέπει οπωσδήποτε να προσκομίσουν την Διπλωματική
(ή και τη διάλεξή) τους μέχρι 12 Ιουλί
ου 2013 στην Κεντρική Βιβλιοθήκη (ΠΡΟΚΑΤ), σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή.

Οι φοιτητές/τριες μετά από την ορκωμοσία θα πρέπει να περάσουν από την Κοσμητεία (ΠΡΟΚΑΤ), για να κάνουν αίτηση για πιστοποιητικό ισοδυναμίας με  MASTER.


Οι υποψήφιοι Διπλωματούχοι θα πρέπει να προσέλθουν στο χώρο της Ορκωμοσίας μισή ώρα νωρίτερα από την ορκωμοσία για να δηλώσουν την παρουσία τους στην υπάλληλο της Γραμματείας. 


Προθεσμίες για Διαλέξεις και Διπλωματικές Εργασίες


Εκ της Γραμματείας του Τμήματός μας:

  • Η προθεσμία εξέτασης-βαθμολόγησης της Διατριβής της Διδακτικής Ενότητας «Εισαγωγή στην Αρχιτεκτονική Έρευνα–Διάλεξη», ορίζεται μέχρι 12/07/2013
Επισημαίνεται ότι το τεύχος της Διατριβής, θα πρέπει να έχει κατατεθεί στη Βιβλιοθήκη του Τμήματος τουλάχιστον οκτώ (8) ημέρες πριν την εξέταση.
  • Η προθεσμία εξέτασης-βαθμολόγησης της Διπλωματικής Εργασίας, ορίζεται μέχρι 12/07/2013.

Τη σχετική ανακοίνωση στην επίσημη ιστοσελίδα του Τμήματος θα βρείτε εδώ.

Κυριακή 23 Ιουνίου 2013

Εξ Αναβολής Έκτακτη Συνέλευση Συλλόγου



Η εξ αναβολής συνέλευση του Συλλόγου Φοιτητών Αρχιτεκτονικής θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 25/6/2013 στις 14:00, στην αίθουσα του πρώτου έτους.

Ενημερώνουμε ξανά ότι τα θέματα είναι τα εξής:

1. Γνωριμία με το νέο εκλεχθέν Δ.Σ. του Συλλόγου
2. Επικείμενο Τμήμα καθηγητών
3. Καθαρισμός Σχολής κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών

Παρασκευή 21 Ιουνίου 2013

Ενα Review ενός Συνεδρίου

Λάβαμε και αυτό το review του ανάλογου συνεδρίου από εναν ανώνυμο:

-Άλλο ένα συνέδριο έφτασε στο τέλος του...
-Είχε συνέδριο; Πάλι; Πφφφ σιγά τα αυγά!
-Μα αυτό ήταν κομματάκι διαφορετικό...
-Τα ξέρουμε αυτά τα "διαφορετικά". Μαζεύονται μερικοί "έξυπνοι" και βαριόμαστε. Κανένα μα κανένα ενδιαφέρον! Και τι θέμα είχε δηλαδής;
-Βιομηχανική κληρονομιά: αναβίωση και βιωσιμότητα σου λέει.
-Πωπωπωπω συντηρητικούρα...
-Χμμμ, να σου πω εκ πρώτης όψεως φαινόταν ενδιαφέρον το θέμα. Το συνέδριο γινόταν στις εγκαταστάσεις του Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς και παράλληλα έτρεχε και μια έκθεση ανάλογη με το θέμα του συνεδρίου, η οποία έκλεψε την παράσταση. Μπορούσε κανείς να δει εφαρμοσμένα παραδείγματα αποκατάστασης βιομηχανικών κτιρίων σην Ελλάδα, καθόλου μα καθόλου συντηρητικές. Μερικά παραδείγματα τα έλεγες και αρχιτεκτονική υψηλού επιπέδου. Άποκορύφωμα τα βραβεία του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για το Μουσείο Εναέλιων Αρχαιοτήτων στα Silo του Λιμανιού του Πειραιά. Σημειωτέον την έκθεση την προλαβαίνεις, θα διαρκεί μέχρι και τον Ιούλιο.
-Καλά όλα αυτά για το συνέδριο όμως δε μου λες τίποτα και ανησυχώ.
-Μα σου είπα... Ωραίες εγκαταστάσεις, τζάμπα καφές και φαί, μέχρι και τζάμπα έξοδος [αλκοόλ και μάσα] σε μαγαζί στο Γκάζι παίχτηκε. Ταράτσα σου λέει με θέα Ακρόπολη. Χλίδα!-
-Με κοροϊδεύεις έτσι; Το συνέδριο ρε...
-Α, πάρα πολύ ενδιαφέρον. Καλύτερη στιγμή, η προβολή της ταινίας του Θανάση Ρεντζή "Οι σιωπηλές μηχανές". Θυμήσου να πούμε σε κάνα Πατρίκιο, σε κάνα Κωστή ή σε όποιον αξιωθεί να έρθει, να το φέρουν να το δούμε από του χρόνου στη σχολή. Κατά τα άλλα αν εξαιρέσεις τους Ντουθίτες που έκλεψαν την παράσταση ομολογουμένως... Ανάμικτα τα συναισθήματα. Τα πανεπιστήμια Θεσσαλίας, Αθηνών και Πάτρας στείλανε τους αρχαιολόγους τους, οπότε καταλαβαίνεις πως οι αρχιτεκτονικές ομιλίες λειτούργησαν σαν όαση και πιο... to the point. Η απόφοιτος της σχολής μας Μαρία Πανδρευμένου έδωσε το κοινωνικό στίγμα στα ζητήματα αποκατάστασης και αναβίωσης πρώην βιομηχανικών περιοχών και συγκροτημάτων, σε σημείο που ο Νίκος Μπελαβίλας του ΕΜΠ [γνωστός για την ενασχόλησή του με τα κοινωνικά φαινόμενα και τις αστικές ταυτότητες] ενθουσιάστηκε! Και μπορεί η κυρία Τρακασσοπούλου του μαθήματος της μορφολογίας να έλαμψε δια της απουσίας της, αλλά τόσο η αγαπημένη Μαρία Δούση, όσο και ο γνωστός και μη εξαιρετέος Ιορδάνης Σιναμίδης, παρουσίασαν τμήματα της διδακτορικής τους διατριβής προς γνώση και συμμόρφωση. Για να μην αναφέρω τη στιγμή που ο Μιχάλης Νομικός κατά την εισήγησή του, παρουσίασε διπλωματική που έχει εκπονηθεί στη σχολή μας και αφορούσε την αποκατάσταση καπναποθήκης στη Δράμα. Πολύ συγκίνηση σου λέω. Και για να μη σε αφήνω ανενημέρωτο, η εισήγηση που προκάλεσε τις περισσότερες συζητήσεις, αφορούσε στη μελέτη του συγκροτήματος των μύλων Αλλατίνη στη Θεσσαλονίκη και την επαναχρησιμοποίηση του ως συγκρότημα κατοικιών, από το γραφείο του Αλ. Τομπάζη.
-Εεεεε σιγά τις προσωπικότητες.
-Είσαι μικρός για αυτό τα λες αυτά! Αρκεί να σου πως πως το συνέδριο παρακολούθησαν ουκ ολίγοι γνωστοί μας, τόσο από το διδακτικό προσωπικό [Πρέπης, Λιανός και ο Θωμόπουλος που έσκασε μύτη την πρώτη μέρα], αλλά και πολλοί απόφοιτοί μας. Μερικούς δε είχα χρόνια να τους δω! [ξεχωριστή η παρουσία καθ' όλη τη διάρκεια του συνεδρίου των εξαίρετων Ειρήνη Φαχουρίδου και Ναστάζιας Δούση. Δε χάσανε ούτε τελεία]
-Χμμμ, δε βαριέσαι [νομίζω δεν ξέρω κανέναν τους]
-Το πικάντικο της υπόθεσης είναι η guest εμφάνιση του Δημήτρη Πολυχρονόπουλου στην ταινία του εξαιρετικού κυρίου Ρεντζή, ως ερευνητής του ΕΜΠ, εν έτει 1998 αν ενθυμούμαι σωστά. Αξία ανεκτίμητη!
-Πιο cult πεθαίνεις όμως!
-Ιντηντ!!!
Θεία Τασούλα

Μια συνεδριακή επιστολή

Λάβαμε το παρακάτω email σήμερα:

Πολυαγαπημένοι διαχειριστές του e-magazine και λοιπά τέκνα του συλλόγου μου λείπετε.
Πάραυτα θα ήθελα να σας ενημερώσω σχετικά με δύο συνέδρια, τα οποία θα πραγματοποιηθούν εντός καλοκαιριού και με την ευκαιρία του ότι συμμετέχω, μπορεί να ενδιαφέρουν κάποιους.
1. Το πρώτο έχει θέμα "Βιομηχανική κληρονομιά: αναβίωση και βιωσιμότητα" και πραγματοποιείται 7-9 Ιουνίου, στο Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, στην Αθήνα. Παράλληλα θα λειτουργεί και αρχιτεκτονική έκθεση με το ανάλογο θέμα μέχρι τα τέλη Ιουνίου.  [να σημειωθεί για το κουτσομπολιό της υπόθεσης πως εκτός του υποφαινομένου, εισηγητές είναι επίσης η κυρία Δούση του μαθήματος της αποκατάστασης, ο κύριος Νομικός, παλιός γνώριμος του τμήματος, η Μαρία Πανδρευμένου παλιά απόφοιτη του τμήματός μας και η κυρία Τρασσακοπούλου του μαθήματος της μορφολογίας. η παρουσία του τμήματος θα είναι ακόμα πιο φανερή, μιας και ο κύριος Πρέπης θα προεδρεύει σε μία εκ των συνεδριών] Πρόγραμμα και λετπομέρειες στον ανάλογο ιστότοπο http://www.heliarch.gr/?q=content/%CE%B2%CE%B9%CE%BF%CE%BC%CE%B7%CF%87%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%BA%CE%BB%CE%B7%CF%81%CE%BF%CE%BD%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%AC-%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%B2%CE%AF%CF%89%CF%83%CE%B7-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B2%CE%B9%CF%89%CF%83%CE%B9%CE%BC%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1-0
2. Το δεύτερο είναι διεθνές, με γλώσσα τα αγγλικά, έχει θέμα "Tobacco Roads: Technology Transfer in the Tobacco Industry during the Early Twentieth Century" και πραγματοποιείται 5-7 Ιουλίου, στη Δημοτική Καπναποθήκη, στην Καβάλα.  [να σημειωθεί για το κουτσομπολιό αντίστοιχα πως εκτός του υποφαινομένου, εισηγητές είναι επίσης η κυρία Αγγελούδη του μαθήματος της αποκατάστασης και η κυρία Τρασσακοπούλου του μαθήματος της μορφολογίας].  Πρόγραμμα και λεπτομέρειες στο ανάλο ιστότοπο http://tobaccoroads2013.ntua.gr/program.html
Σας ευχαριστώ πολύ!
Καλή συνέχεια, καλή εξεταστική, καλό καλοκαίρι!
Με τιμή,
Ιορδάνης Σιναμίδης
Αρχιτέκτων Μηχανικός

Πέμπτη 20 Ιουνίου 2013

Αλλαγή Ώρας Συνέλευσης Συλλόγου Φοιτητών Αρχιτεκτονικής


Η συνέλευση του Συλλόγου Φοιτητών Αρχιτεκτονικής θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 21/6/2013 στις 16:00, στην αίθουσα του πρώτου έτους.

Ενημερώνουμε ξανά ότι τα θέματα είναι τα εξής:

1. Γνωριμία με το νέο εκλεχθέν Δ.Σ. του Συλλόγου
2. Επικείμενο Τμήμα καθηγητών
3. Καθαρισμός Σχολής κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών



Τρίτη 18 Ιουνίου 2013

ΕΚΤΑΚΤΗ συλλογή και εκκαθάριση

Μετά από επικοινωνία με τους αρμόδιους φορείς, αύριο στις 10 π.μ θα βρεθεί στη σχολή ένα φορτηγό το οποίο θα παραλάβει ότι άχρηστο χαρτόνι ή μακέτα υπάρχει. 

Παρακαλούμε, για την διευκόλυνση όλων, αλλά και για την ομαλότερη λειτουργία μέσα στα έτη, οτιδήποτε σε χαρτί είναι για πέταγμα, να μαζευτεί στο αίθριο κάτω από τη σκάλα ΣΗΜΕΡΑ.

Σημειώνεται ότι εάν κάποιος επιθυμεί να χρησιμοποιήσει κάτι από τα χαρτόνια που βρίσκονται, τόσο έξω από το 2ο έτος, όσο και στην πλαϊνή είσοδο, παρακαλούμε να τα πάρει σήμερα, καθώς θα πεταχτούν.

Επίσης αν κάποιος ενδιαφέρεται να βοηθήσει αύριο το πρωί, είναι ευπρόσδεκτος  να έρθει, καθώς πολύ πιθανόν να χρειαστούμε επιπλέον άτομα.

Ζητούμε συγγνώμη για την τόσο αργή χρονικά ενημέρωση.

a